Com era Gurb a inicis del segle XX

Va arribar el ferrocarril a Vic i aquest fet fa que s’haguessin de comunicar per força amb les demés comarques i pobles. El 1905 Gurb i Sant Bartomeu van demanar una subvenció per mantenir el camí veïnat i construir de nou tota la carretera. Uns mesos després es va començar a construir el tros segon de la carretera, de Vic a la masia de la Coromina, i es va acabar en el termini previst. El 1917 immediatament van començar la construcció del tros primer entre la Coromina i Sant Bartomeu i 1923 es va acabar. Les fàbriques que hi havia eren Vilarta Sa i destaquen les empreses del sector alimentari, com Casa Tarradelles, encara que hi havia alguna més. Durant la Guerra civil del 1936 al 1939 principalment el poble perd gran part de població i moltes empreses i fàbriques deixen de poder vendre.

  • Quines carreteres hi havia?

Va arribar el ferrocarril a Vic i aquest fet fa que s’haguessin de comunicar per força amb les demés comarques i pobles. El 1905 Gurb i Sant Bartomeu van demanar una subvenció a la diputació per mantenir el camí veïnat i d’aquesta idea en va sorgir voler construir de nou tota la carretera. L’any 1907 es va demanar un estudi tècnic d’aquest traçat  que va ser acceptat i es va acabar el 1912. Llavors els ajuntaments de Gurb, Sant Bartomeu i Vic es van oferir a contribuir amb la quarta part del cost i aquest detall va ajudar a mostrar a la diputació la necessitat que tenien de reformar la carretera. Uns mesos després la diputació va començar a construir el segon tros de la carretera, que anava de Vic a la masia de la Coromina i, després d’algunes complicacions, es va acabar en el termini previst. El 1917 immediatament van començar la construcció del primer tros entre la Coromina i Sant bartomeu i l’any 1923 es va acabar. 

  • Quines fàbriques hi havia i  on es situen? Hi havia Vilarta Sa i destaquen les empreses del sector alimentari, com Casa Tarradelles.
  • Hi ha algun canvi durant la Guerra Civil? 1936-39

Principalment el poble perd gran part de població i moltes empreses i fàbriques deixen de vendre

  • Tipus d’indústria (%)
Any 1997Gurb
sectorOcupats%
agricultura1479,24
indústria1.11469,11
construcció623,85
serveis28717,8

RESUM:

Va arribar el ferrocarril a Vic i aquest fet fa que s’haguessin de comunicar per força amb les demés comarques i pobles. El 1905 Gurb i Sant Bartomeu van demanar una subvenció per mantenir el camí veïnat i construir de nou tota la carretera. Uns mesos després es va començar a construir el tros segon de la carretera, de Vic a la masia de la Coromina, i es va acabar en el termini previst. El 1917 immediatament van començar la construcció del tros primer entre la Coromina i Sant Bartomeu i 1923 es va acabar. Les fàbriques que hi havia eren Vilarta Sa i destaquen les empreses del sector alimentari, com Casa Tarradelles, encara que hi havia alguna més. Durant la Guerra civil del 1936 al 1939 principalment el poble perd gran part de població i moltes empreses i fàbriques deixen de poder vendre.

Del tipus d’indústria el que predominava era la indústria amb un 69,11%, després els serveis amb un 17,8%, a continuació l’agricultura amb 9,24% i per últim la construcció amb un 3,85%.

Va arribar el ferrocarril a Vic i aquest fet fa que s’haguessin de comunicar per força amb les demés comarques i pobles. El 1905 Gurb i Sant Bartomeu van demanar una subvenció per mantenir el camí veïnat i construir de nou tota la carretera. Uns mesos després es va començar a construir el tros segon de la carretera, de Vic a la masia de la Coromina, i es va acabar en el termini previst. El 1917 immediatament van començar la construcció del tros primer entre la Coromina i Sant Bartomeu i 1923 es va acabar. Les fàbriques que hi havia eren Vilarta Sa i destaquen les empreses del sector alimentari, com Casa Tarradelles, encara que hi havia alguna més. Durant la Guerra civil del 1936 al 1939 principalment el poble perd gran part de població i moltes empreses i fàbriques deixen de poder vendre.

Del tipus d’indústria el que predominava era la indústria amb un 69,11%, després els serveis amb un 17,8%, a continuació l’agricultura amb 9,24% i per últim la construcció amb un 3,85%.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *